Dijana Oleh

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Thursday, July 10, 2008

Kancil Mira L2 S

PENGENALAN

Meneliti kereta – kereta yang diubahsuai di Malaysia, kita pastinya akan melihat kereta tempatan iaitu Proton dan Perodua. Kereta Perodua boleh dikatakan lebih kerap diubahsuai terutama Kancil yang berbentuk comel serta praktikal untuk diubasuai. Jika enjin turbo seperti GSR dan VR4 dikaitkan dengan kos penyelenggaraan tinggi, enjin L200S 660cc turbo Mira pula sebaliknya, malah ia adalah jalan terbaik dan satu-satunya pilihan enjin berkuasa termurah jika anda ingin memulihkan prestasi enjin Kancil sedia ada.

Seperti lazimnya, enjin yang sempurna, biasanya akan disusuli dengan hiasan ‘ body kit ’ baru yang lebih bergaya. Sinonim perubahan Kancil bernadikan L2, begitu juga dengan hiasan luaran dan dalamannya yang kerap disalin mengikut spesifikasi Mira yang terdiri dari pelbagai model. Kepelbagaian tersebut mendorong peminat kereta tempatan bermain Kancil.

Tujuan buku ini ditulis adalah untuk panduan kepada pembaca terutama pemilik – pemilik kancil membuat ‘çonvertion’ dari Kancil ke Mira. Buku ini menunjukkan proses sebenar dimana, kereta penulis sendiri diubahsuai dari kedai potong ke bengkel, Puspakom, JPJ dan Syarikat Insuran. Ia juga memaparkan borang – borang yang perlu diisi dan kos yang ditanggung, agar dapat memudahkan pembaca membuat ‘budget’. Ia juga mengandungi cara penjagaan kereta terutamanya Enjin Mira Turbo.

Ikutilah pengalaman atau proses pengubahsuai kereta penulis dan selamat membaca.


Perodua Kancil Specification


















Malaysian second national car project using Daihatsu Japan Technology

Engine ID : EF-CL(L200)

Engine Type: Water Cooled,4 Cycle-Inline 3,SOHC 6 Valve,3 Cylinder

Bore x Stroke: 68.0 x 60.5mm or 2.68 x 2.38

Cubic: 659cc

Fuel System: Carb

Model: Kancil EX Extra

Year: 1996

Daihatsu Mira









Daihatsu Mira TR-XX Turbo EFI 12 Valve Limited Edition L200S:







This is domestic model, only available in Japan

Engine ID: EF-JL

Engine Model: FMPX-S2 (L200S)

Engine Type: Water Cooled, 4 Stroke, Inline 3,SOHC 12 Valve Turbocharger,3 Cylinder

Bore x Stroke: Same

Fuel System: Multi-Point EFI (Electronic Fuel Injection) with ECU (Electronic Computerized Units)

Cubic: 659cc

Torque: 10.9kg at 3,600rpm

Hp: 64 at 6,400rpm

Boost Pressure: 0.8kg

Top Speed: 170km/h to 180km/h (depends on tune-up and modification)

Year: 1993

Weight: 750kg

Spark Plugs: Nippon Denso = QL22TR-S or NGK = BCPR7EKD

Turbocharger: IHI Turbocharger

Model For Daihatsu Mira TR-XX :

Model L200S Model : L210S

1) FMPX-F2 1) FMGX-2

2) FPPX-F2 2) FPGX-2

3) FMPX-S2 3) FMXX-2

4) FPPX-S2 4) FPXX-2



Daihatsu Mira TR-XX Avanzato Has 3 Model :

1) TR-XX Avanzato - L500S

2) TR-XX Avanzato-R - L502S

3) TR-XX Avanzato-R4 - L512S





Where To Get Parts???










Speedworks Sdn Bhd

Lot 2, Lorong 227B/51A, 46100 P.J, Selangor Malaysia

Part For Kancil / Mira Turbo :

K&N Air Filter Injection Kit RM 480.00

K&N Injection Kit Heat Shield RM 280.00

Hot Bits Stainless Steel Turbo Exhaust System RM 1,300.00

Apex'i AVC-R Boost Controller RM 2,030.00

Apex'i AFC Super RM 1,330.00

Apex'i Blow Off Valve with installation RM 780.00

Apex'i Boost Meter and Exhaust Temp. Meter with Pillar Housing RM 1,815.00

Hot bits Coil Springs-Lowered 35mm RM 672.00

Strut Bar -Front RM 202.00

AXT Discs Front - Cross Drilled & Slotted/2 Sets RM 900.00












Omori Meter Co. LTD, Tokyo, Japan

Sole Agent In Malaysia: Michael Pang (Sabah)

Parts:

52mm Turbo Meter MCO-116-AZ-Standard Green Light RM 436.48

Custom Made Red Light - Rm 464.48

52mm Boost Meter MB-116-AZ-Standard Green Light RM 394.24

Custom Made Red Light RM 422.24

52mm Meter Hood P110 (Single Meter) (Each). RM 42.24

52mm Meter Hoods/Triple Meter RM 71.00

52mm Exhaust Meter RM 600.00

52mm Mechanical Oil Pressure Meter c/w P281 Braided Hose 5ft RM 336.80

52mm Volt Meter RM 299.90

Bumi Fiberglass Malaysia Sdn. Bhd

Lot 3,Jalan 51A/227C, P.J (Near Speed works)

Services:

Expert On All Kinds Of Custom Made Fiberglass Product likes Body kits, Side Skirting, Motorcycle Firing, Bumper and etc.

Kim Chuan Service Center

No.190, Kawasan 18, Jalan Kapar, Klang.

Services:

Carburetors Specialist and Fuel Injection Servicing.

Powertech Automart Sdn.Bhd

Taman Seri Gombak, K.L

Part :

Selling All Part For Kancil and Mira Like's Sport Spring, Strut Bar, Lower Arms Bar, Sport Filters, Rims, Extractor, Exhaust System, ABS Systems, Suspension System, Body kits, Fiberglass Bumper, Front Skirting, Side Skirting, Alarm and etc.

Ulu Kelang (Near Bukit Antarabangsa)

Only nice, still can bargain.

Part Prices :

Mira TR-XX Avanzato L200S Half-Cut RM 3,000.00

Moderno (Non-Turbo Mira) Rear Bonnet

c/w Bumper and Tail Light (Can Trade-In) RM 1,000.00

L200S TR-XX Avanzato Rear Bonnet and Bumper RM 1,000.00 ++














Jaya Resources Autorec

Nice and friendly too, but cannot bargain.

Lot 1,Jalan 4/148A,Taman Sungai Besi, Industrial Park.

Part Prices:

Mira TR-XX L200S Half-Cut RM 3,500.00

Mira L512S Avanzato-R4 Half-Cut (Latest Model). RM 5,500.00

L512S Avanzato-R4 Rear Bumper RM 500.00

L200S TR-XX Rear Bonnet RM 600.00

L512S Avanzato-R4 Seats RM 800.00

New Feder Auto Part Sdn.Bhd (Near Pasar Borong Lama)

Very nice, but not friendly, the cheapest in K.L - can bargain

Part Prices:

Mira TR-XX L200S Half-Cut (Can Trade-In Your Existing Engine). RM 2,500.00

Turbo Timer-Digital or Analog RM 100.00 to RM 150.00

L200S TR-XX Seats RM 750.00 to RM 800.00

L200S TR-XX Disc Brake (Rear). RM 1,200.00

Syarikat Alat-Alat Ganti Motor Soon Tatt

No.32, Jalan Sibu 18,Taman Wahyu K.L (Before Makro, Selayang)

Very nice and friendly - can bargain.

Parts Prices:

L200S TR-XX Avanzato Rear Bumper RM 300.00

Mira (Non-Turbo) Front Bumper RM 120.00

TR-XX Ori Rims-Front 12" and Rear 13". RM 400.00

L200S TR-XX Rear Bonnet c/w Tail Light (Can Trade-In). RM 600.00

L200S TR-XX Complete Bucket Seat RM 800.00

L200S TR-XX Half-Cut RM 3,500.00

MY CONVERSION

Mira L200s Limited Edition Engine / Wiring and service

2,800.00

Timing Belt

180.00

Plastic Beam / Lampu

150.00

Radiator Service

60.00

New Radiator Hose

45.00

Mira Avanzato Seat

700.00

Mira Doors / Doors Panel

650.00

Mira TRXX Stering

70.00

Mira TRXX Bonet with Scoop

350.00

Mira Electronic Side Miror with Wiring

350.00

S/Miror & Power window wiring


Aircond gas & enter lock

480.00

Drive shaft cover

17.00

Interior Bulb

4.00

Oil Seal

11.00

Cleaning Internal & External

20.00


5,887.00

Custom Exhaust System

350.00

Puspakom Checking

150.00

TOTAL

6387.00





BEFORE & AFTER





ADDITIONAL PARTS



Every 5,000 km - Service (Engine Oil, Oil Filter)

Every 10,000 km - Change Spark Plug, Flush Radiator, Coolant

Every 70,000km - Change Timing Belt


Nota : Mira L200S punye part barang adalah sama dengan kancil.Contoh Timing Belt, Top Gasket, dan Oil Filter. Piston dan Rings, aku belum confirm lagi.

Bagi pendaftaran di JPJ,kau orang cuma perlu bawak geran asal,surat A.P(import enjin) dan perlu isi satu borang kat JPJ.Tak perlu buat apa-apa bayaran dan juga tak perlu bawa inspection kat Puspakom kerana enjin sama size dengan kancil.Road Tax pun tak perlu tukar cuma kena inform kat syarikat insuran kau orang aje tentang penukaran nombor siri enjin.

Dan lagi satu,jika bercadang nak membeli enjin Mira Turbo,aku cadangkan lebih baik ambil enjin L200S dari L500S.Sebabnya enjin L2 lebih senang mantain dan juga part-part dalam lebih kurang sama dengan Kancil 660.Ini pun member aku Inno dapat nasihat dari "King Kancil", dekat P.J

Semua Kereta Rally diaorang menggunakan Model L2.Mekanik kat situ bagi tahu yang enjin L5 makan minyak hitam dan susah sikit partnya.Aku tak tahulah betul ker tidak tapi bila aku pergi kat sana,semua kereta rally diaorang memang original Mira 4WD L2(import terus dari Jepun -sebijik). Tak pakai pun enjin L5 atau model L5

Correct Me,if I'm wrong...!!!





63 comments:

zulahh said...

salam..aku newbie nk tanye soalan sket. Aku nk tukar suka sama suka enjin 850 aku dgn enjin l2s kwn aku. Kirenye aku downgrade enjin la. Bleh bg tau proses2 nk register enjin n ape yg perlu dibuat dgn kos nye skali? Igt nk try wat sendiri nk pki runner kna pakai duit lagi. Thanx

BeMiE said...

zulah.. sori lambat reply... apa2pun tima kasih bagi komen... zul pasal proses semua saya dah tulis kat dalam blog ni... siap ngan budget skali... k zul yer.. apa2 zul leh tulis kat chat box yang saya sedia kan..

Angah said...

maaf.. saya dah puas search kat internet, saya baru tukar enjin L200 12V beli kat kedai potong, baru pakai sebulan, extractor/manifold pecah.. habis tu pickup takde minyak pun kuat. pegi kedai exzos dekat 10 kedai tanya tak ada spare part... kalau bolehla mintak tolong owner blog ni bgtau kat mana nak cari benda ni.. kete dah x jalan 2 bulan nyesal tukar enjin L2 12V.

p/s: email: bonkzer@gmail.com sms:0195751417

BeMiE said...

angah.. camner leh extractor pecah.. ok.. tuk problem camni.. apa kata angah gi survey kat sunway.. belakang sunwang pyramid..

kaven said...

Salam..nak tanya skit. Betul ke nak daftar enjin tak perlu pegi puspakom
buat inspection(kancil 660) ?boleh bagi step-step macamana nak daftar??

BeMiE said...

kaven... skang ni mmg dah kena masuk puspakom... masa saya dulu tak payah.. skang ni dah kena masuk puspakom... cam biasa la gi sana pastu dia buat checking.. pastu tgk lulus ke tak.. kalau lulus bawak form tu gi jpj.. nnt jpj yg akan uruskan... kalau tak lulus buat jer inspection lagi sekali.. kalau nak senang pas jer kat ulat...

Afzainizam said...

salam singah ke blog kami sila tingalkan komen http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/

aim said...

slm kpd Owner.
sy br d cni.
Org jb.

nk tny larh.
kt mne nk crik bOdy part L2s?.
law bley dpt price yg xbpe high Ok larh.
jnji brg gOod cOndition.
thanx.

Anonymous said...

gua pikir nak masuk enjin kenari 1000cc..lagi senang nak maintain & power jugak..rasa2 lepas tak puspakom & JPJ? berikan pendapat..-black_crow..tq

BeMiE said...

afzainizam - terima kasih kerana melawat, saya dah pergi ke link tu.. blog yg bagus cuma lum komen jer.. hehehe

aim - utk list kt mana nk beli part kt kl saya rase awak leh tgk blk kt blog saya (kl area)kalu kt jb saya tak tau.. cuma ada member bagitau kt jln sakeh & jln hj abdullah sg abong muar ada byk part tul l2s

black pro - saya rase lepas tuk register di puspakom & jpj... atau pun cuba call jpj utk reconfirm... enjin kelisa 1000 cc pun sedap jugak beb..

Dak Wan® said...

Salam, Teman dalam dilema gak nak tuko L2 atau L5.... L2 tu enjin lama, L5 plak dengar kabo depa nak manufactured sendiri parts kat Malaysia ni. Decision... decision..

hakkim said...

assaalaikum / sejahtera. just nk share.
L2 - tahap dinosour, pupus kat jepon tapi parts banyak sini.
L5 - parts viva/kelisa hampir sama
L2 belting biasa, L5 chainsssss (forever??)
L2 orgkata = lanyakkk. L5 = mcm pompn, ada angin gakk.
L2 membr pakai= senyum. L5= ada kwn tu berhati2 gak. others = pakai ajee siput tuuu

pami SMC said...

saLam..
i'm new here.
saje nak tnye brape kadar boost ley di upgrade utk L2s turbo std.
nak tune camne?

Anonymous said...

bro..menarik info2 anda.. nak tanye kedai parts kat Ulu Klang yg tertera tu kat mane sebenarnye..? aku tgh parts hunting..thnks

epin said...

salam.... saya ader kemusykilan berkaitan dgn enjin L2s nie... skrg nie sy mgunakan enjin L2s... setelah beberapa bulan mgunakan enjin tersebut, saya menghadapi sedikit masalah.... power steering saya mengadapi masalah berpusing ke kiri dengan sendiri nyer.. boleh saya tau aper masalah dgn power strg saya? minyak power strg sentiasa cukup...

BeMiE said...

epin.. setahu saya L2s bukan power steering... dia menggunakn electric steering... pada pandangan saya elok awak jumpa mekanik tuk maklumat lebih lanjut...

Abe Apis said...

Kat mana selalu ada jual sparepart mira? Saya punya host turbo air filter pecah. Dah abis round kedai keta potong masih xjumpa. Ader cadangan?

BeMiE said...

cuba tnya kedai yg saya listkan kt atas...

Anonymous said...

salam... aku nk tnye aper beza l2s gan l5 3 cylinder, parts die semua same ker. cam ner plak tahap kelasakan die, sebab l2s half cut susah jumper la skrg.

Anonymous said...

bro,sy nak tanya la..kalau setakat tukar bodypart sahaja dari kancil ke mana-mana bodypart mira perlu dapatkan kelulusan JPJ ke??kalo yang pakai bodypart L5 camana tu??mohon pandangan bro..

BeMiE said...

berkenaan l2s gan l5 3 cylinder, parts die semua same ker... sebenarnya mmg tak sama... dari segi kelasakan.. pada saya l2s lebih lasak...

berkenaan tukar bodypart sahaja dari kancil ke mana-mana bodypart mira perlu dapatkan kelulusan JPJ ke?? setahu saya tidak diperlukan kelulusan jpj pun utk bodypart ni...

Anonymous said...

sy newbie...nak tye..jika kancil 660 nak tukar kepada enjin kelisa 1000 cc..boley ker lepas jpj...dan jika masuk l2s lepas gak tak jpj...

BeMiE said...

@ Anonymous... mengenai kancil 660 nak tukar kepada enjin kelisa 1000 cc...dan jika masuk l2s.. kedua2nya boleh lepas dengan syarat kedua2nya dihantar ke puspakom tuk di periksa.. dan semua dokumen enjin (A.P/Surat Jual Beli Enjin) di bawa bersama

Anonymous said...

aku baru masuk enjin l2s
dan bdypart aku l512
yg memeningkn aku ni...
bape bar boost yg elok untuk setting bg l2s turbo stndart???

Anonymous said...

slm.. ni sekadar dr pengalaman..
sy da pakai enjin L2 turbo selame hmpr 3 thn.. buat mse ni enjin ni tiada mslh.. sy da round semenanjung m'sia still da best enjin thn lasak.. yg penting servis nk jg.. skrg da smp mse utk upgrade turbo pd yg besa sb tebo standart da strt leaking.. turbo ape yg terbaik utk upgrade?

Anonymous said...

salam.. sy newbie.. sy nk tanye soalan byk skit.. hehe.. sy nk cri enjin l2s.. kt mne prlu sy cri? area mne? agak2 brape kos? nnt nk bli mcm mne nk tgk enjin tu ok ke x..? spare part snang dpt x? bole tlg bg nasihat bile sy pki enjin l2s.. cth mcm pnjagaan ke.. cth la klu kat highway or jln biase.. enjin ni klu bwk bole maitain bpe kelajuan die? klu jln jaoh mcm mne..?or pape je la.. yg berkaitan la.. tlg ye.. sori tnye byk2.. malu brtnye sesat jln.. :)

Anonymous said...

salam.. sy newbie.. sy nk tanye soalan byk skit.. hehe.. sy nk cri enjin l2s.. kt mne prlu sy cri? area mne? agak2 brape kos? nnt nk bli mcm mne nk tgk enjin tu ok ke x..? spare part snang dpt x? bole tlg bg nasihat bile sy pki enjin l2s.. cth mcm pnjagaan ke.. cth la klu kat highway or jln biase.. enjin ni klu bwk bole maitain bpe kelajuan die? klu jln jaoh mcm mne..?or pape je la.. yg berkaitan la.. tlg ye.. sori tnye byk2.. malu brtnye sesat jln.. :)

Anonymous said...

im newbie here.. mau tanya. sayenye kancil mau convert enjin kelisa.. berapa ek kos die sume sekali... saye ade tanye satu kedai tu... die mau amik 4k+ termasuk trade in enjin lame.x termasuk tuka timing belt..(jb)

MOHAMAD ZAILANI said...

aku nak tanya kalau ada sape-sape yang ada format surat jual beli enjin kereta..sbb aku nak beli enjin kancil 850 untuk masuk kete 660 aku tuh..nak beli dari individu..kalau half cut senang..

MOHAMAD ZAILANI said...

macam mana format surat jual beli enjin yang d beli dari kereta individu tertentu...kereta tu dah tukar enjin lain..
boleh tolong draf kan?sorri bro aku x tahu..

hazerin ismail said...

salam,new comer...aku nk tanye,aku skang dh msuk enjin L2s+tdo4 diesel+intercooler custom kt bwh...nk tau jln paip2 vacum...sbb mcm tk bleh blah je...blow off pn mcm tk b'bunyi je bile tarik...boost meter pn tk smpai 0.5 bar

Anip said...

salam..aku newbie nk tanye soalan sket. Aku nk tukar suka sama suka enjin 850 aku dgn enjin l2s kwn aku. Kirenye aku downgrade enjin la.tolong bg pendapat...

Anip said...

salam..aku newbie nk tanye soalan sket. Aku nk tukar suka sama suka enjin 850 aku dgn enjin l2s kwn aku. Kirenye aku downgrade enjin la.tolong bg pendapat...

Anonymous said...

salam..kwn skg pki enjin 660 gearbx l2 auto.nk tkar enjin l5..blh x gearbx tu pki kt enjin l5.

Anonymous said...

Bro, tebo L2S sy kong..skg ade area sunway..agk2 brpe kos siap psg n bgkel mne ye? tq..

Anonymous said...

Bro, tebo L2S sy kong..skg ade area sunway..agk2 brpe kos siap psg n bgkel mne ye? tq..

Anonymous said...

gua nk tanye ckit, betul ke bodypart mira L200s harganye sampai rm1800? pastu ade yg abs dgn yg p.u. ape beza abs dgn p.u?

Anonymous said...

Salam...nk tanya pdpat skit,antara enjin kelisa 1000cc dgn l2s mane lg better?l2s mmg tknal dgn pikap dia lar dgn gelaran townking,tp long runner mgkin tcicir,kelisa biase2 je,pikap long smua mantain je.so ape pbdpt bro?

Anonymous said...

Assalamualaikum kpd owner
sy tgh pk nk tkr body part da kncil ke mira
antara l2 dan l5
yg ne lbe sng
sb kwn sy gtau body l5 nk kne wt byk modification sblm ble msk kt kncil
lbe2 lg fender n bumper
klu xptog ckit xble msk
klu l2 ble trs msk ke?
Tgh pnig ni
p'tlgn plz....

Anonymous said...

bro..saya nk tukar enjin l2s n dashboard jea..brape kos sy perlu sediakan.semua lah kire termasuk upah.

Anonymous said...

Hello, i think that i saw you visited my weblog so i
came to “return the favor”.I am attempting to find
things to enhance my site!I suppose its ok to use some of your ideas!
!

Feel free to surf to my website :: kitchen in northern virginia

Anonymous said...

It's very simple to find out any matter on web as compared to textbooks, as I found this post at this web page.

Stop by my web blog :: Read Me

Anonymous said...

all the time i used to read smaller posts which as well clear their
motive, and that is also happening with this post which I am reading now.



My homepage http://ensynefo.com/profile/232506

Anonymous said...

Hello, just wanted to say, I liked this post. It was practical.
Keep on posting!

My site Xtreme Nitro Muscle

Jasni Ibrahim said...

Asmualaikum,
Saya ingin minta pendapat tuan mekanik tentang kancil yang diubahsuai menggunakan enjin L900 adakah ianya bersesuaian dan mana lebih baik jika dibanding dengan enjin L200S. Harap mendapat penjelasan - Jasni Alor Setar

Jasni Ibrahim said...

Tuan Mekanik,

Saya ingin minta pendapat tuan kancil yang akan diubahsuai menggunakan enjin L900 adakah ianya bersesuaian.

x tahu said...

im newbie here saya azril ada kancill 660cc boleh x kalu saya amik enjin viva 850cc sebijik masuk dalam?? budget bawah 10K dapat x?

x tahu said...

hello nak tanya otai2 boleh x? kancil lampu bulat 660cc amik enjin viva 850 atau 1000cc bole muat x??

abdul muthalib said...

salam...saya nak tnya..berapa modal klw nk tukar enjin l2 ngan body kit sekali. siap pasang??

abdul muthalib said...

Berapa modal tukar enjin l2 skali body kit?

Anonymous said...

I sаvor, result іn I fоund exactlу whаt I used to be lοoking for.

Υou've ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

My web-site ... cheap boats for sale ()

hotgimmick said...

Salam..sy dah tukar l2s..but sy ingt xde power stering.. lepas sekian lame dlm 3-4 bulan sy terase nk psang pwer sterng.. sy pegi bemgkel,die ckp kete tu pkai electrc sterng..but kate yer wyar sume ok tp ade brg rosak..die ckp brg tu susah cari and kos mhal..betol ke?

Zayudin Yusof said...

L6 EF terbaik,x brani tekan pedal rapat.....cut rpm5000,masok rsm,settle.....

Zayudin Yusof said...

L6 Ef sempoi......

Zayudin Yusof said...

L6 Ef terbaekkkkk.....

ayie_nerd said...

Salam kepada bro dan otai2 sekalian x kira dimana anda berada.. Sy ayie dr melake tp kje kt perak.. Sy masih baru dalam "menternak" seekor kancil xseberape pade bulan 6 tahun ini bernadikan enjin L2s.. Mohon pendapat dan pandangan saudare2 sekalian dalam tips2 penjagaan enjin+turbo std.. Pada mulenye,prestasinye sgt mengaggumkan.. Tapi,selepas servis prestasi sgt jauh berbeza (merudum) baik dr segi enjin mahupn turbo.. Enjin=tak lg selancar bulan sebelumnye dan minyak sgt2 banyak penggunaannye.. Turbo STD=seperti tak dpat memberikan "boost" seperti sebelumnye.. Persoalannye : 1)Mcm mane langkah atau cara penjagaan bagi memantapkan prestasi enjin (tahan lame) dan kurang penggunaan minyak?? 2)Mcm mane langkah penjagaan turbo?? 3)Mcm mane nk contact otai2 sekalian bg memudahkan sekiranya berlaku permasalahan ketika perjalanan jauh kelak (perak-melake/perak-kedah)??? 4)Apekah model turbo terbaek dan tahan lama (STD spec/sedap-sedap bawak)??? Mohon kerjasama dan pencerahan.. Salam..

Anonymous said...

Harga enjin l2s dua singgit

lolok kau said...

Bgi pandangan sy . Letak turbo l7 . Turbo sma tp turbo l7 lg best sebap turbo jenis ball bearing dan besar sedikit . Tidak perlu modi . Pnp ja .

Ejat Emir said...

Salam boss..sya nk tnya sbb alang2 boss da pkai l2s kn..brapa kos salin enjin yg boss bt hr tu? Sy masih lg dlm survey enjin l2s ni..

Anonymous said...

Salam..sy nk tumpang btnya pd sape2 yg taw..kalo nk pakai stering L6 skali dgn shaft, nk kena buat modofikasi ke atau PnP je dkt kancil std??...mohon info nyer..thank's

Anonymously Anonymous said...

Salam, saya guna Kancil 660 lama (lampu depan empat segi). Sekarang ni saya sedang mencari set pintu Mira untuk ditukarkan dengan pintu Kancil saya. Dimana nak dapatkan pintu Mira dan berapakah anggran kos bagi set lengkap (4 unit)pintu Mira complete dengan power window dan adjustable side mirror?

Sekian, terima kasih.

Anonymously Anonymous said...

Salam, saya Zul. Nak tanya dimanakah nak dapatkan set lengkap pintu Mira untuk dipasangkan pada Kancil saya. Berapakah anggaran harga bagi pintu Mira yg lengkap dengan powered window dan powerd side mirror. Penjual boleh hubungi saya di no 0192467940.

Anonymous said...

Selamat petang. Nak tau mana boleh dpt fuel pump kancil untuk engine turbo 12 valve??